CE

Sök
Stäng denna sökruta.
CEsökmotoroptimeringVarför varumärken bör prioritera SEO-nyckelord i botten av tratten

Varför varumärken bör prioritera SEO-nyckelord i botten av tratten

Upptäck de tre typerna av bottensökord och varför du behöver dessa höga konverteringsnyckelord mer än i de översta nivåerna.

Konceptet sökintention är väl etablerat i SEO, och rekommendationen är att marknadsförare ägnar stor uppmärksamhet åt det när det är gäller organiska sökord.

Men även om det har skrivits mycket om sökintentionen i SEO slutar de flesta att tydligt instruera hur varumärken ska prioritera nyckelord.

Speciellt när man talar om sökintentioner, konstateras oftast att sökfrågor sträcker sig från informativa (personer som vill lära sig om ett ämne), till jämförande (personer som jämför lösningar på deras problem), till transaktionsrelaterade (personer som vill köpa).

Detta visualiseras ofta som en marknadsföringstratt.

Men när det gäller rekommendationer om hur du använder sökintention till din fördel inom SEO, är det vanligaste rådet att se till att du har en mängd olika innehåll för att täcka hela spektrumet av sökintention; ha lite informativt, lite i mitten av tratten och lite transaktionsinnehåll.

Vi håller inte med.

Speciellt har vi funnit när vi arbetat med dussintals varumärken under många år för att skapa SEO-fokuserat innehåll, att de allra flesta företag inte borde skapa en jämn spridning av innehåll över tratten, utan snarare prioritera botten av trattens innehåll och långsamt arbeta sig upp.

Varför? Eftersom SEO-resurser är begränsade, och botteninnehåll (t.ex. sökfrågor med transaktionssökintention) genererar oerhört mer avkastning (ROI) på SEO-utgifter än allt annat.

I den här artikeln kommer vi att förklara vårt resonemang och dela information som stöder denna avhandling.

SEO-resurser är begränsade och man kan inte rikta alla nyckelord rätt

Den allmänna rekommendationen att du bör se till att du har innehåll för alla faser av tratten (och alla sökintentioner) skulle vara bra om företag hade oändliga SEO-resurser och obegränsat antal författare att producera innehåll, obegränsat antal SEO-strateger att välja nyckelord och göra SERP-analys och obegränsad budget för länkbyggnad.

Men inget varumärke har detta.

Även idén om AI-assisterat skrivande som gör det lättare att producera enorma mängder innehåll förnekar inte detta faktum.

Visst kan AI-verktyg producera tusentals saker på en bråkdel av den tid det skulle ta en människa, men det betyder inte att alla kommer att rankas eller vara tillräckligt bra för att imponera på potentiella kunder och konvertera.

Om flera webbplatser producerar liknande AI-assisterat innehåll för att rikta in sig på samma sökord måste Google på något sätt skilja på dem för att bestämma vem som ska rangordnas. Vi kan med säkerhet slå vad om att Google kommer att välja innehållskvalitet och bakåtlänkar.

När det gäller innehållskvalitet är det ganska troligt att de bästa delarna för ett visst sökord kommer att vara de med mest originalitet och specifik personlig expertis, egenskaper som Google tydligt har angett att det föredrar och som kräver mänsklig input.

Och bakåtlänkar har alltid varit en känd rankningsfaktor inom SEO. I en värld där många webbplatser producerar liknande AI-producerade delar med samma sökord är det säkert att anta att det kommer att vara lika viktigt med innehåll och bakåtlänkar, om inte mer viktigt.

Så oavsett hur innehåll produceras är SEO-resurser begränsade för alla. Det finns ett begränsat antal medarbetartimmar, ett begränsat antal skrivbudgetar (oavsett om författare använder AI) och en begränsad länkbyggnadsbudget.

Det innebär att du måste prioritera de nyckelorden.

Och det mest logiska sättet att prioritera är att fokusera SEO-insatser på vad som kommer att generera mest avkastning (det vill säga leads och försäljning som kan hänföras till SEO).

Enligt vår erfarenhet är det botten av tratten, transaktionella nyckelord.

Botten av trattnyckelord konverterar betydligt mer än allt annat

För att dra slutsatsen, som vi har gjort, att botteninnehåll konverterar betydligt mer än någon annan typ av innehåll, är det första steget att faktiskt mäta och spåra konverteringar från SEO.

Detta låter självklart, men verkligheten är att de flesta SEO- och innehållsteam inte gör detta; de antar bara att ju mer trafik, desto bättre, och hela deras strategi är fokuserad på att öka trafiken.

Du kan mäta konvertering från SEO på olika sätt via olika analysverktyg, men i allmänhet kommer processen att kräva följande steg:

  • Definiera en konvertering. Detta är vanligtvis en leadformulärfyllning eller provstart för SaaS eller försäljningsbaserade företag, eller en faktisk transaktion för e-handelsföretag.
  • Skapa ett mål i din analysplattform för att mäta denna konverteringshändelse.
  • Skapa rapporter om olika landningssidor på din webbplats och hur många konverteringar de resulterade i. Detta kan göras via olika tillskrivningsmodeller som första eller sista klick, beroende på analysplattformen, men alla data här är bättre än inga data.

När du gör detta kommer du oundvikligen att hitta vad vi har hittat under 5+ år när vi arbetat med dussintals varumärken och hundratals SEO-delar.

Sidor på en webbplats som rankas för nyckelord i botten av tratten konverterar flera ensiffriga procent (1 % – 5 %), medan sidor som rankas för toppen av tratten med informationsnyckelord konverterar vanligtvis en bråkdel av en procent (0,01 % – 0,5 %).

Med andra ord är skillnaden i konverteringsfrekvens mellan botten och toppen av trattnyckelord inte 10 %, 20 % eller till och med 50 %. Det är flera gånger mer.

Detta exemplifieras i dessa data med 60+ innehållsdelar för en av våra programvaruklienter, där innehållsrankningen för frågor i botten av tratten konverterades i genomsnitt 25 gånger högre än artiklar som riktade sig från mitten till toppen.

Botten av tratten hade en konverteringsfrekvens på 4,78 % jämfört med 0,19 % för toppen av tratten. Baserat på 60+ inlägg för en kund.

Även efter att ha räknat med att toppen av tratten fick mer trafik, var de råa konverteringarna från bara 20 botten av tratten 3 gånger fler än de från 40 toppen av tratten.

20 botteninlägg genererade 1348 konverteringar medan 40 toppinlägg genererade 397 konverteringar.

För att betona, de 1350 konverteringarna från BOTF-innehållet ovan är från endast 22 stycken, medan de 400 konverteringarna från TOF är från 42 artiklar.

Dessutom bör vi nämna att de artiklar i denna studie som vi definierat som toppen av tratten, fortfarande hade en viss köpintention. Vi använde dem endast efter att ha förbrukat de flesta nyckelord i botten av tratten och valde strategiskt för att säkerställa att de fortfarande hade en chans till en konvertering.

I det avseendet är det mer rätt att säga att de är i mitten av tratten. För många företag är majoriteten av deras innehålls- och SEO-insatser uteslutande inriktade på nyckelord i toppen av tratten som kommer att konvertera till leads eller försäljning till eller under konverteringsfrekvenserna ovan.

Det är ett sorgligt slöseri med SEO-insatser, som vi ser det.

Varför har informativa toppnyckelord så låg konvertering?

Argumentet för att jaga nyckelord i toppen av tratten är vanligtvis att deras sökvolymer är höga.

Så man skulle kunna säga att du kan få ditt varumärke framför ett stort antal personer som någon gång i framtiden sannolikt kommer att behöva en produkt eller tjänst som din.

Men som informationen ovan visar, och vår samlade erfarenhet bekräftar, krävs det så många steg för att komma till en konvertering från toppen av tratttrafiken, att konverteringsfrekvenserna är minimala.

Resan från att någon googlar en informationsfråga i toppen av tratten till att bli en kund är:

  • De googlar frågan
  • De klickar in i dina resultat
  • De läste artikeln
  • En bråkdel av dessa användare återvänder antingen till din webbplats på rent minne eller ger sin e-post för att ladda ner instruktioner eller information
  • En bråkdel av dessa användare öppnar efterföljande e-post
  • Sedan kommer en bråkdel av dessa användare att behöva din produkt eller tjänst och ta kontakt

Var och en av dessa steg har en liten konverteringsfrekvens, så jämförelsevis har hela processen en minimal konverteringsfrekvens.

Med ovan data, kan vi konstatera att en möjlig högre sökvolym för dessa frågor i toppen av tratten jämfört med transaktionsfrågor inte kompenserar för de små konverteringsfrekvenserna.

Det finns fler nyckelord i botten av tratten än du tror

Så om du köper den här uppfattningen att inriktning på nyckelord längst ner i tratten är en bättre användning av begränsade SEO-resurser, än att jämnt sprida SEO-innehåll över hela spektrumet av sökintention, är nästa viktiga fråga att ta itu med: Vilka nyckelord i mitt utrymme är längst ner i tratten är hög konvertering och hur många av dem finns det?

Vi har märkt att många SEO-proffs och marknadsförare har en begränsad bild av vilka nyckelord som är längst ner i tratten, det vill säga har en viss grad av transaktions- eller köpintention.

Enligt vår erfarenhet finns det tre vanliga hinkar med nyckelord för botten av tratten, men det är endast en som vanligtvis anses vara i botten av tratten.

Kategorisökord

Om vi hypotetiskt använder ett företag som alla känner till och SEO-programvara, är de uppenbara transaktionsnyckelorden saker som SEO-programvara eller bästa SEO-verktyg.

Ja, de är mycket högkonverterande längst ner i tratten eller transaktionsnyckelord som alla SEO-märken absolut bör rikta in sig på.

Inom vårt ramverk för BOTF SEO, som heter Pain Point SEO, kallar vi dessa för kategorisökord, eftersom de involverar att användaren bokstavligen googlar namnet på produkt- eller tjänstekategorin.

De flesta SEO- och marknadsföringsteam är medvetna om dessa nyckelord och fokuserar på dem, vanligtvis på startsidan eller ett par målsidor.

Men vad vi har funnit är att många team anser att detta är hela botten av tratten eller transaktionsnyckelord. De inriktar sig på några kategorisökord och spenderar resten av sin tid på att skapa blogginnehåll för att ranka söktermer i toppen av tratten.

Men det finns faktiskt många andra söktermer med hög konvertering som vi märker att de flesta varumärken inte tänker på och ignorerar till förmån för att producera innehåll för extremt låga konverteringsnyckelord.

Jämförande sökord

En annan extremt högkonverterande kategori av nyckelord är det vi kallar för jämförande sökord.

Dessa är nyckelord visar att sökaren jämför flera alternativ, till exempel Adidas vs. Nike löparskor för damer.

Många anser att en sökintention kategoriserar detta som en förfrågan i mitten av tratten, eftersom sökaren kanske inte är redo att göra en transaktion, utan helt enkelt gör produktforskning.

Men i våra mätningar av konverteringsfrekvenser på hundratals sidor som rankas för jämförelsesökord, konverterar de ofta lika högt som de kategorisökord som diskuteras ovan.

Så därför, enligt vår mening, bör företag som vill maximera ROI från SEO, aggressivt rikta in sig på jämförelsesökord.

De bör identifiera varje jämförelsesökord som kommer från deras toppkonkurrenter som har någon form av liknande sökvolym och se till att de har en dedikerad sida på sin webbplats för att rangordna varje.

Arbetsuppgifter är nyckelord

Den sista av våra tre kategorier av nyckelord som vi har funnit, som kan generera konverteringar från SEO, är arbetsuppgifter.

Detta är den största av dessa tre kategorier med hög avsikt att köpa nyckelord, vilket innebär att det vanligtvis finns mycket mer nyckelord  för arbetsuppgifter än kategorier eller jämförelser.

Denna kategori ignoreras ofta eller prioriteras inte av varumärken som konverteringsgenererande, eftersom det här är frågor där användaren inte öppet letar efter eller jämför produktalternativ, men indikerar att de har ett problem som din produkt råkar lösa.

I vårt exempel på SEO-programvara skulle detta inkludera frågor som, hur gör man konkurrenters sökordsforskning, hur känner man till sökvolymen för sökord eller hur spårar man vilka sökord en webbplats rankas för.

Om du har en SEO-programvaruprodukt med funktioner som låter människor göra dessa saker, kommer, enligt vår erfarenhet, rankning för nyckelord som dessa att generera konverteringar.

Vanligtvis är konverteringsfrekvensen för dessa sökord något lägre än för kategori- eller jämförelsesökord. De är dock fortfarande mycket bättre än frågor i toppen av tratten, som SEO-strategi, bästa SEO-tips eller till och med digitala marknadsföringsstrategier, som är typiska sökord i toppen av tratten som företag går efter, men som har mycket lite köpintention.

Få mer information

SEO-tjänster är sökmotoroptimeringstjänster avsedda att förbättra rankningar och öka synligheten för din webbplats. Dessa förbättrade rankningar på sökresultat hjälper företag att driva kvalitetstrafik till sin webbplats. Det är en teknik som använder ett antal strategier för att göra det möjligt för webbplatser att rankas högre, vilket ökar synligheten vid relevanta sökningar på sökmotorer. SEO kan inte försummas i någon omfattande digital marknadsföringsplan. Huvudelementen i SEO inkluderar sökordsoptimering, kvalitetsinnehåll, off-page- och on-page-optimering och länkbyggnad. Slutmålet med SEO är att leverera en ökning av försäljningen genom en ökning av relevant konsumenttrafik på din webbplats.
Ingen kan uttryckligen garantera sökmotorrankningar genom SEO eftersom det är beroende av ett antal faktorer, inklusive sökmotorernas dynamiska natur. Google uppdaterar sina sökalgoritmer flera gånger per år och vi måste hålla jämna steg med vår förståelse av dessa uppdateringar. Vi är ständigt på tårna och ser till att vi använder de mest etiska bästa metoderna för att göra det möjligt för dig att på ett hållbart sätt ranka högre på sökresultat. Vårt tidigare arbete är ett bevis på att vi, trots att vi inte ger garantier, har levererat resultat för våra kunder.
Precis som det inte finns någon uttrycklig prestandagaranti, finns det ingen garanti för den tid det tar att uppnå önskad ranking genom SEO. Google använder över 200 rankningsfaktorer i sin algoritm och därför är det en utmaning att uppnå resultat, särskilt om din kategori innehåller konkurrenskraftiga söktermer. Men enligt vår erfarenhet, när vi arbetar med varumärken, har vi sett dem uppnå ranking för long tail-sökord inom 3 månader och för konkurrenskraftiga sökord – inom 6 månader.
Vårt team använder en blandning av tredjepartslösningar och proprietära verktyg för att säkerställa att vi är väl rustade för att hantera olika aspekter av SEO – vare sig det är sökordsforskning, konverteringsoptimering, länkbyggande eller konkurrentkartläggning.
Investeringen för en SEO-kampanj beror på våra arbetsuppskattningar som beräknas baserat på antalet och kvaliteten på sökord vi riktar in oss på, åldern på din webbplats och branschaktörernas konkurrenskraft. Eftersom kvalitets-SEO är en skräddarsydd insats och ingen ”one size fits all”-tjänst ber vi dig att kontakta vårt team för ett snabbt samtal för att få en lämplig offert.

Till skillnad från traditionella marknadsföringsmetoder har sökmotoroptimering (SEO) gång på gång visat sig vara ganska kostnadseffektiv. Att driva riktad trafik till en webbplats är svårt och en dedikerad SEO-strategi kan hjälpa till att hålla publiken kvar även på lång sikt. Dessutom kan SEO-insatser fortsätta att ge värde över tiden så länge som bästa praxis följs.

Det är dock viktigt att notera att det finns vissa förutsättningar för en strategis kostnadseffektivitet. SEO kan vara en tidskrävande process och kan kräva ekonomiska investeringar för att upprätthålla och förbättra rankingen. Dessutom kan konkurrensnivån för vissa sökord påverka kostnadseffektiviteten för en SEO-marknadsföringskampanj. Sammanfattningsvis kan sökmotoroptimering vara ett kostnadseffektivt alternativ för företag med långsiktigt fokus och resurser att investera i pågående optimeringsinsatser. 

SEO har kraften att få in ditt företag på den globala marknaden. Här är några av de mest anmärkningsvärda sätten SEO kan hjälpa till att uppnå dina affärsmål: SEO kan bidra till att synliggöra din webbplats genom att hjälpa dig att rankas högt på SERP. Ranking kan leda trafik, vilket potentiellt kan omvandlas till fler leads och försäljning. Varumärkestrovärdighet såväl som auktoritet kan etableras i branschen, vilket kan bidra till att bygga förtroende hos potentiella kunder och klienter. SEO kan också hjälpa till att förbättra användarupplevelsen av din webbplats, vilket gör det lättare för användare att navigera och hitta den information de behöver. Det är dock viktigt att notera att det finns vissa förutsättningar för en strategis kostnadseffektivitet. SEO kan vara en tidskrävande process och kan kräva ekonomiska investeringar för att upprätthålla och förbättra rankingen. Dessutom kan konkurrensnivån för vissa sökord påverka kostnadseffektiviteten för en SEO-marknadsföringskampanj. Sammanfattningsvis kan sökmotoroptimering vara ett kostnadseffektivt alternativ för företag med långsiktigt fokus och resurser att investera i pågående optimeringsinsatser.
error: Innehållet är skyddat

CE

Sök