CE

Sök
Stäng denna sökruta.
CEsökmotoroptimeringVarför är inte min hemsida indexerad? Google förklarar

Varför är inte min hemsida indexerad? Google förklarar

Webbplatsens hemsida avindexerad? Googles experter rekommenderar att man åtgärdar tekniska problem, optimerar innehåll och väntar tålmodigt; lösningen ligger sannolikt däri.

Googles Search Relations-team, som består av experterna Martin Splitt, John Mueller och Gary Illyes, delar insikter om varför en webbplats hemsida kanske inte indexeras i deras senaste avsnitt av podcasten ”Search Off The Record”.

Diskussionen kretsade kring tekniska och icke-tekniska problem som kan förhindra att en webbplats hemsida visas i Googles sökresultat.

Tekniska orsaker och lösningar

Om en webbplats hemsida inte är indexerad tyder det på ett betydande tekniskt problem.

Illyes säger:

För nya webbplatser, särskilt startsidan, bör det vara mycket enkelt att bli indexerad. Om den inte blir indexerad pekar det definitivt på något större problem.

Flera potentiella tekniska problem kan orsaka detta problem:

  • Webbplatsen kan vara oåtkomlig från Googlebot
  • Robots.txt-filen kan blockera Googlebot
  • Webbadressen till startsidan kanske inte är länkad till någon annan sida

För att lösa dessa problem, kontrollera dina serverloggar för att se om Googlebot genomsöker din hemsida.

Kontrollera sedan din robots.txt-fil, som dirigerar Googlebot om vilka sidor som ska genomsökas. Ta bort den om den innehåller ett direktiv som blockerar startsidan, till exempel en noindex-metatagg.

Kanoniseringsproblem kan vara ett annat potentiellt problem om startsidan omdirigerar eller kanoniserar till en annan sida. I sådana fall kommer Google att indexera den kanoniska sidan, inte startsidan. Därför är det av största vikt att kontrollera att det inte finns onödiga omdirigeringar från startsidan.

Slutligen, se till att länkarna pekar tillbaka till startsidan från din webbplats interna sidor. Om besökare inte enkelt kan navigera till hemsidan kan inte heller Googlebot det.

Icke-tekniska orsaker och lösningar

Det finns icke-tekniska skäl som kan förhindra att en hemsida indexeras.

Om startsidan innehåller platshållarinnehåll som malltext, upphovsrättsmeddelanden eller grafik under uppbyggnad kan Google välja att inte indexera sidan.

Google föredrar i allmänhet att indexera innehåll som ger värdefull information, vilket innebär att du bör följa Googles användbara innehållsriktlinjer när du skapar din hemsida.

De påpekade också att problem med kanonisering och hreflang kan göra att en hemsida visas oindexerad om den kanoniseras till en annan webbadress.

Slutligen, om en webbplats tidigare var värd för skräppost eller lågkvalitativt innehåll kan startsidan blockeras av dessa orsaker. I sådana fall kan Google behöva granska webbplatsen innan startsidan tillåts att indexeras på nytt.

Tålamod är nyckeln

Både tekniska och icke-tekniska problem kan förhindra att en webbplats hemsida indexeras i Google. Att identifiera och lösa dessa problem kräver tålamod och flitig felsökning.

Tekniska problem som sökrobotblock, kanoniseringsfel och brist på interna länkar kan åtgärdas genom att kontrollera serverloggar, granska omdirigeringar och förbättra webbplatsens arkitektur.

Icke-tekniska problem kring platshållarinnehåll, tidigare skräppostpåföljder och ny webbplatsfördröjning kan lösas genom att förbättra innehållskvaliteten, begära omprövningar och ge tillräcklig tid för Googlebot att genomsöka webbplatsen.

Nyckeln är inte att bli avskräckt utan att istället använda möjligheten att förbättra din webbplats tekniska grund, innehållskvalitet och användarupplevelse.

Genom att ta itu med indexeringsproblem noggrant kommer du att bygga en mer robust och mer Google-vänlig webbplats på lång sikt.

Få mer information

SEO-tjänster är sökmotoroptimeringstjänster avsedda att förbättra rankningar och öka synligheten för din webbplats. Dessa förbättrade rankningar på sökresultat hjälper företag att driva kvalitetstrafik till sin webbplats. Det är en teknik som använder ett antal strategier för att göra det möjligt för webbplatser att rankas högre, vilket ökar synligheten vid relevanta sökningar på sökmotorer. SEO kan inte försummas i någon omfattande digital marknadsföringsplan. Huvudelementen i SEO inkluderar sökordsoptimering, kvalitetsinnehåll, off-page- och on-page-optimering och länkbyggnad. Slutmålet med SEO är att leverera en ökning av försäljningen genom en ökning av relevant konsumenttrafik på din webbplats.
Ingen kan uttryckligen garantera sökmotorrankningar genom SEO eftersom det är beroende av ett antal faktorer, inklusive sökmotorernas dynamiska natur. Google uppdaterar sina sökalgoritmer flera gånger per år och vi måste hålla jämna steg med vår förståelse av dessa uppdateringar. Vi är ständigt på tårna och ser till att vi använder de mest etiska bästa metoderna för att göra det möjligt för dig att på ett hållbart sätt ranka högre på sökresultat. Vårt tidigare arbete är ett bevis på att vi, trots att vi inte ger garantier, har levererat resultat för våra kunder.
Precis som det inte finns någon uttrycklig prestandagaranti, finns det ingen garanti för den tid det tar att uppnå önskad ranking genom SEO. Google använder över 200 rankningsfaktorer i sin algoritm och därför är det en utmaning att uppnå resultat, särskilt om din kategori innehåller konkurrenskraftiga söktermer. Men enligt vår erfarenhet, när vi arbetar med varumärken, har vi sett dem uppnå ranking för long tail-sökord inom 3 månader och för konkurrenskraftiga sökord – inom 6 månader.
Vårt team använder en blandning av tredjepartslösningar och proprietära verktyg för att säkerställa att vi är väl rustade för att hantera olika aspekter av SEO – vare sig det är sökordsforskning, konverteringsoptimering, länkbyggande eller konkurrentkartläggning.
Investeringen för en SEO-kampanj beror på våra arbetsuppskattningar som beräknas baserat på antalet och kvaliteten på sökord vi riktar in oss på, åldern på din webbplats och branschaktörernas konkurrenskraft. Eftersom kvalitets-SEO är en skräddarsydd insats och ingen ”one size fits all”-tjänst ber vi dig att kontakta vårt team för ett snabbt samtal för att få en lämplig offert.

Till skillnad från traditionella marknadsföringsmetoder har sökmotoroptimering (SEO) gång på gång visat sig vara ganska kostnadseffektiv. Att driva riktad trafik till en webbplats är svårt och en dedikerad SEO-strategi kan hjälpa till att hålla publiken kvar även på lång sikt. Dessutom kan SEO-insatser fortsätta att ge värde över tiden så länge som bästa praxis följs.

Det är dock viktigt att notera att det finns vissa förutsättningar för en strategis kostnadseffektivitet. SEO kan vara en tidskrävande process och kan kräva ekonomiska investeringar för att upprätthålla och förbättra rankingen. Dessutom kan konkurrensnivån för vissa sökord påverka kostnadseffektiviteten för en SEO-marknadsföringskampanj. Sammanfattningsvis kan sökmotoroptimering vara ett kostnadseffektivt alternativ för företag med långsiktigt fokus och resurser att investera i pågående optimeringsinsatser. 

SEO har kraften att få in ditt företag på den globala marknaden. Här är några av de mest anmärkningsvärda sätten SEO kan hjälpa till att uppnå dina affärsmål: SEO kan bidra till att synliggöra din webbplats genom att hjälpa dig att rankas högt på SERP. Ranking kan leda trafik, vilket potentiellt kan omvandlas till fler leads och försäljning. Varumärkestrovärdighet såväl som auktoritet kan etableras i branschen, vilket kan bidra till att bygga förtroende hos potentiella kunder och klienter. SEO kan också hjälpa till att förbättra användarupplevelsen av din webbplats, vilket gör det lättare för användare att navigera och hitta den information de behöver. Det är dock viktigt att notera att det finns vissa förutsättningar för en strategis kostnadseffektivitet. SEO kan vara en tidskrävande process och kan kräva ekonomiska investeringar för att upprätthålla och förbättra rankingen. Dessutom kan konkurrensnivån för vissa sökord påverka kostnadseffektiviteten för en SEO-marknadsföringskampanj. Sammanfattningsvis kan sökmotoroptimering vara ett kostnadseffektivt alternativ för företag med långsiktigt fokus och resurser att investera i pågående optimeringsinsatser.
error: Innehållet är skyddat

CE

Sök