CE

Sök
Stäng denna sökruta.
CEsökmotoroptimeringRehydrering för rendering på klient- eller serversidan

Rehydrering för rendering på klient- eller serversidan

Det finns olika typer av hydrering som kan användas. Lär dig om dem och hur de kan användas för att ge bättre service till dina användare.

Rehydrering, eller helt enkelt ”hydrering”, är en term som ofta kommer upp när vi tittar på SPA:er och rendering på serversidan.

Hydrering påverkar i huvudsak inte sökmotorsoptimering (SEO) men är ett viktigt steg för att visa renderade sidor för användaren.

Det finns olika typer av hydrering som kan användas. Olika tekniska stackar och ramverk kan redan stödja olika typer av hydrering.

Vad är rehydrering?

Enkelt uttryckt gör rehydrering att en webbapplikation eller sida når sitt interaktiva tillstånd efter att den har renderats på serversidan.

Detta kanske inte spelar någon roll för sökmotorer, men det är absolut nödvändigt att få till det rätt om webbplatsen visar renderade, interaktiva komponenter till användare.

Denna process används i enkelsidiga applikationer (SPA:er) tillsammans med rendering på serversidan, vilket möjliggör snabbare First Contentful Paint (FCP), och klientsidans innehåll hydreras för Largest Contentful Paint (LCP).

Processen omfattar därför att fånga sidans eller appens aktuella tillstånd på klientsidan som serialiseras av renderaren, starta upp JavaScript-komponenterna till interaktivt läge med hjälp av JavaScript som laddats in eller länkats till i HTML-responsen.

Som en övergripande term innebär hydrering i detta fall att alla komponenter på webbsidan initieras.

Detta kan leda till bättre Core Web Vital-resultat och kräver i sig mindre ansträngning från Googlebot för att rendera webbsidan. Dessutom kan sökmotorer indexera sidor snabbare, eftersom detta inte behöver passera genom Googles WRS (Web Rendering Service).

Förklaring till progressiv rehydrering

Progressiv rehydrering optimerar renderingen och interaktiviteten hos enskilda komponenter och involverar både rendering på serversidan och rendering på klientsidan (CSR) när delar av en sida startas upp över tid.

Progressiv rehydrering gör det möjligt för JavaScript-komponenter att i huvudsak vara fördröjt laddade (lazy-loading), där noder hydreras över tiden snarare än att alla noder hydreras på en gång.

Detta gör att komponenter som kanske inte är nödvändiga kan initieras senare, vilket gör den totala laddningstiden kortare.

Faktum är att både användare och sökmotorrobotar och sökrobotar kan börja se och interagera med sidorna så snart HTML renderas – även innan JavaScript körs.

Progressiv rehydrering hjälper också till att undvika vanliga SSR-fallgropar, till exempel där ett serverrenderat Document Object Model-träd (DOM) förstörs och omedelbart byggs om.

Vad är partiell rehydrering?

En annan form av rehydrering, partiell rehydrering, möjliggör selektiv hydrering av JavaScript-komponenter – eller, mer specifikt, ”öar” – utan att behöva hydrera alla komponenter.

Tekniken kombinerar både SSR och CSR.

I detta scenario skickar servern ett första HTML-dokument tillsammans med serverrenderat innehåll till klienten. När den har laddats initierar och hanterar JavaScript på klientsidan DOM:en för att lägga till eller uppdatera befintligt innehåll på angivna ”öar”.

Detta innebär att JavaScript selektivt uppdaterar delar av sidan snarare än helheten.

Partiell rehydrering ses som en kraftfull teknik för prestandaoptimering av SPA:er för laddningsprestanda och effektivitet.

Dock, med detta sagt, det har sina problem, eftersom det kan skapa utmaningar för cachelagring och navigering på klientsidan.

En titt på trisomorf rendering

Trisomorf rendering är mindre vanligt i både utvecklings- och tekniska SEO-grupper.

Processen involverar rendering av SPA:er över server- och klientsidor, samt på en service worker för att rendera HTML för användning av navigeringar.

Processen använder en blandning av strömmande serversiderendering, som renderar initiala navigeringar, och service workern renderar HTML för navigeringar. Renderingen på den strömmande serversidan säkerställer att det nödvändiga innehållet skickas till sökmotorer.

I utvecklingsvärlden innebär det att cachelagrade komponenter och mallar kan hållas uppdaterade och att SPA-liknande navigeringar för att rendera nya vyer i samma session kan aktiveras.

När är det bäst att använda rehydrering?

Rehydrering är en nödvändighet för webbplatser som behöver vara mycket interaktiva, till exempel enkelsidiga applikationer, eftersom det möjliggör snabbare initiala laddningstider och förbättrad användarupplevelse.

Att välja en viss typ av hydrering kräver kunskap om hur din tech stack fungerar och vad som fungerar bäst för din webbplats.

Det finns också alternativ till hydrering, till exempel återupptagbarhet, som skiljer sig åt på var koden exekveras och när den exekveras.

Återupptagbarhet kan vara ett alternativ till hydrering och kan nästan ta bort behovet av att JavaScript körs när sidan startar – vilket innebär nästan omedelbara appar jämfört med en hydreringsprocess.

När klienten skickar en begäran till servern bygger servern först om applikationen och serialiserar den till HTML. HTML-koden returneras sedan till klienten.

Klienten återupptar sedan applikationen från den punkt där servern serialiserade den. När sedan en användare interagerar med ett sidelement, begärs enbart den händelsehanteraren och exekveras på begäran.

Återupptagbarhet, och återupptagbara ramverk, är inte nya. Google har använt ett återupptagbart ramverk internt som heter Wiz för sök- och fotoprodukter, och eBay använder ett ramverk som heter Marko som har lagt till återupptagbarhet som en funktion.

Få mer information

SEO-tjänster är sökmotoroptimeringstjänster avsedda att förbättra rankningar och öka synligheten för din webbplats. Dessa förbättrade rankningar på sökresultat hjälper företag att driva kvalitetstrafik till sin webbplats. Det är en teknik som använder ett antal strategier för att göra det möjligt för webbplatser att rankas högre, vilket ökar synligheten vid relevanta sökningar på sökmotorer. SEO kan inte försummas i någon omfattande digital marknadsföringsplan. Huvudelementen i SEO inkluderar sökordsoptimering, kvalitetsinnehåll, off-page- och on-page-optimering och länkbyggnad. Slutmålet med SEO är att leverera en ökning av försäljningen genom en ökning av relevant konsumenttrafik på din webbplats.
Ingen kan uttryckligen garantera sökmotorrankningar genom SEO eftersom det är beroende av ett antal faktorer, inklusive sökmotorernas dynamiska natur. Google uppdaterar sina sökalgoritmer flera gånger per år och vi måste hålla jämna steg med vår förståelse av dessa uppdateringar. Vi är ständigt på tårna och ser till att vi använder de mest etiska bästa metoderna för att göra det möjligt för dig att på ett hållbart sätt ranka högre på sökresultat. Vårt tidigare arbete är ett bevis på att vi, trots att vi inte ger garantier, har levererat resultat för våra kunder.
Precis som det inte finns någon uttrycklig prestandagaranti, finns det ingen garanti för den tid det tar att uppnå önskad ranking genom SEO. Google använder över 200 rankningsfaktorer i sin algoritm och därför är det en utmaning att uppnå resultat, särskilt om din kategori innehåller konkurrenskraftiga söktermer. Men enligt vår erfarenhet, när vi arbetar med varumärken, har vi sett dem uppnå ranking för long tail-sökord inom 3 månader och för konkurrenskraftiga sökord – inom 6 månader.
Vårt team använder en blandning av tredjepartslösningar och proprietära verktyg för att säkerställa att vi är väl rustade för att hantera olika aspekter av SEO – vare sig det är sökordsforskning, konverteringsoptimering, länkbyggande eller konkurrentkartläggning.
Investeringen för en SEO-kampanj beror på våra arbetsuppskattningar som beräknas baserat på antalet och kvaliteten på sökord vi riktar in oss på, åldern på din webbplats och branschaktörernas konkurrenskraft. Eftersom kvalitets-SEO är en skräddarsydd insats och ingen ”one size fits all”-tjänst ber vi dig att kontakta vårt team för ett snabbt samtal för att få en lämplig offert.

Till skillnad från traditionella marknadsföringsmetoder har sökmotoroptimering (SEO) gång på gång visat sig vara ganska kostnadseffektiv. Att driva riktad trafik till en webbplats är svårt och en dedikerad SEO-strategi kan hjälpa till att hålla publiken kvar även på lång sikt. Dessutom kan SEO-insatser fortsätta att ge värde över tiden så länge som bästa praxis följs.

Det är dock viktigt att notera att det finns vissa förutsättningar för en strategis kostnadseffektivitet. SEO kan vara en tidskrävande process och kan kräva ekonomiska investeringar för att upprätthålla och förbättra rankingen. Dessutom kan konkurrensnivån för vissa sökord påverka kostnadseffektiviteten för en SEO-marknadsföringskampanj. Sammanfattningsvis kan sökmotoroptimering vara ett kostnadseffektivt alternativ för företag med långsiktigt fokus och resurser att investera i pågående optimeringsinsatser. 

SEO har kraften att få in ditt företag på den globala marknaden. Här är några av de mest anmärkningsvärda sätten SEO kan hjälpa till att uppnå dina affärsmål: SEO kan bidra till att synliggöra din webbplats genom att hjälpa dig att rankas högt på SERP. Ranking kan leda trafik, vilket potentiellt kan omvandlas till fler leads och försäljning. Varumärkestrovärdighet såväl som auktoritet kan etableras i branschen, vilket kan bidra till att bygga förtroende hos potentiella kunder och klienter. SEO kan också hjälpa till att förbättra användarupplevelsen av din webbplats, vilket gör det lättare för användare att navigera och hitta den information de behöver. Det är dock viktigt att notera att det finns vissa förutsättningar för en strategis kostnadseffektivitet. SEO kan vara en tidskrävande process och kan kräva ekonomiska investeringar för att upprätthålla och förbättra rankingen. Dessutom kan konkurrensnivån för vissa sökord påverka kostnadseffektiviteten för en SEO-marknadsföringskampanj. Sammanfattningsvis kan sökmotoroptimering vara ett kostnadseffektivt alternativ för företag med långsiktigt fokus och resurser att investera i pågående optimeringsinsatser.
error: Innehållet är skyddat

CE

Sök