CE

Sök
Stäng denna sökruta.
CEsökmotoroptimeringHur man lyckas med Google Discover

Hur man lyckas med Google Discover

Google Discover är en mobilupplevelse som hjälper användare att hitta information som de inte visste att de behövde. Så här använder du den för ditt varumärke.

Som sökmotoroptimeringsspecialist vet du redan vikten av innehåll som svarar på sökningens avsikt. Men vad händer när en internetanvändare inte vet vilken information de behöver?

Google tog på sig att lösa detta med lanseringen av Google Discover, som först sågs 2018.

Discover, som kallades Google-flöde fram till 2018, använder data som sökmotorn har samlat in om dig för att skapa ett personligt innehållsflöde som proaktivt levererar relevant innehåll.

Den är endast tillgänglig på mobila enheter och går utöver att svara på frågor genom att förutse användarbeteende och leverera innehåll som den tror att du kommer att finna intressant och värdefullt.

Genom att beakta användaraktivitet för att leverera resultat presenterar den ett nytt och kraftfullt sätt att driva webbtrafik.

Google Discover kan innehålla en mängd olika typer av innehåll, inklusive nyheter, artiklar, videor, annonser och sportresultat. Den visas på Googles hemsida och är mycket personaliserad för varje användare.

Eftersom maskininlärning och artificiell intelligens fortsätter att utvecklas, ser denna nya form av upptäckt sannolikt ut att bli vanligare – och noggrannare.

I den här artikeln tar vi en djupare titt på den här tekniken och visar hur du kan få den att fungera för dig.

Hur fungerar Google Discover?

Google kvalificerar innehåll för Discover när det har indexerats och fastställts att det inte bryter mot dess innehållspolicyer.

I likhet med de AI-drivna videorekommendationerna från plattformar som TikTok och Facebook använder Google Discover en algoritm för att skapa ett anpassat flöde.

Med hjälp av information som samlats in från användardata har Discover flyttat sökmotorn mot sökning utan frågor, där förståelsen av den enskilda användaren ersätter förståelsen av en enda fråga.

Användaren är det centrala fokuset med Discover.

Google Discover visar automatiskt anpassat innehåll baserat på en användares:

  • Sökhistorik
  • Webbläsarhistorik
  • Appaktivitet
  • Plats (beroende på konfigurationen av ditt Google-konto och sekretessinställningarna)

Google Discover använder din information för att identifiera och visa ämnen som Google tror kommer att vara relevanta för dig, så kallade intressen.

Vad är intressant?

För att få en djupare förståelse för Google Discover-intressen granskade vi över 700 Google Discover-intressen (tillhandahållna av medlemmar av SEO-communityn).

Även om detta är en oerhört liten urvalsstorlek jämfört med alla potentiella intressen, fanns det några anmärkningsvärda observationer.

Intressen relaterade till sport och underhållning var de mest utbredda

Medan vårt Discover-flöde främst fokuserar på vem den tidigare ungkarlen Peter Weber dejtar, föreställer vi oss att andras flöden är fulla av de senaste sportuppdateringarna.

Varumärken hade också en stark närvaro

Nästan varje inlämning inkluderade specifika varumärken eller lokala företag.

Medan Discover syftar till att föreslå nytt innehåll till användare, kommer den fortfarande ihåg dina favoritbutiker och restauranger.

SEO har sin egen kategori

Vi älskar SEO så mycket att den fick sin egen kategori.

Tack till alla SEO-folk som fyllde i mitt Google-formulär.

Nedan visas en bild av alla inlämnade användarintressen, organiserade efter kategori (dvs. ekonomi, utbildning osv.) och typ av enhet (dvs. varumärke, produkt, person osv.).

Användarens input

Användare kan också ge direkt feedback för att ytterligare anpassa sitt flöde genom att följa eller avfölja ämnen, välja visa mer eller visa mindre och välja att inte se innehåll från vissa utgivare.

Ibland kommer Google att direkt be användaren om feedback.

Är det möjligt att optimera för Google Discover?

Ja, det är möjligt att optimera för Google Discover. Google Discover är en personlig rekommendationsmotor som syftar till att leverera relevant och engagerande innehåll till användare baserat på deras intressen och webbhistorik.

För att optimera för Google Discover är det viktigt att fokusera på att skapa högkvalitativt och engagerande innehåll som resonerar med din målgrupp.

Den viktigaste skillnaden mellan traditionell sökmotoroptimering och optimering för Google Discover är ett skifte i fokus från sökningen till användaren.

Medan traditionell SEO syftar till att rikta specifika sökningar och ge de mest relevanta resultaten, fokuserar Google Discover på att leverera innehåll som matchar användarnas intressen utan uttryckliga sökfrågor.

Det finns ett antal åtgärder som utgivare kan vidta för att öka sin synlighet i Discover.

Dessa inkluderar:

  • Skapa högkvalitativt, engagerande innehåll
  • Lägga till strukturerade data till dina artiklar
  • Publicera trendande ämnen
  • Använd högkvalitativa bilder och videoklipp
  • Optimera för sidupplevelse
  • Ha stark E-E-A-T

Vikten av expertis, erfarenhet, auktoritet och tillförlitlighet (på engelska: expertise, experience, authority, and trust, E-E-A-T)

Google Discover strävar efter att rekommendera innehåll som inte bara är intressant utan också trovärdigt, pålitligt och tillförlitligt .

Elementen i E-E-A-T (expertis, erfarenhet, auktoritet och tillförlitlighet) spelar en avgörande roll för att bestämma innehållets lämplighet för rekommendationer. Du förväntade dig inte att Google skulle rekommendera vad för innehåll som helst, eller hur?

När du skapar innehåll för Google Discover är det viktigt att vara selektiv och prioritera ämnen som överensstämmer med din expertis eller dina innehållsskapares expertis och erfarenhet.

Fokusera på att tillhandahålla värdefull och relevant information om dessa ämnen för att bygga auktoritet i din nisch över tid, vilket ger bättre långsiktiga resultat jämfört med breda ämnen som inte ligger nära ditt varumärke och expertis.

När du har identifierat lämpliga ämnen, vidta följande steg för att förbättra dina E-E-A-T-signaler:

Producera högkvalitativt innehåll

Skapa väl utforskat, korrekt och informativt innehåll som ger värde till din publik. Undvik att publicera vilseledande, sensationellt eller lågkvalitativt innehåll som kan skada förtroendet.

Uppdatera innehåll regelbundet

Ange tydligt publiceringsdatum, uppdatera föråldrade artiklar och ange datum för uppdateringar när det är relevant.

Visa expertis

Lyft fram dina författares eller innehållsskapares referenser, kvalifikationer och erfarenhet för att visa upp expertis. Inkludera författarbiografier, yrkesbakgrunder, certifieringar eller branschigenkänning.

Utnyttja strukturerade data

Utnyttja artikel- och författarkod för att ge tydligt angiven information till sökmotorer.

Odla en välrenommerad meritlista

Publicera konsekvent relevant, högkvalitativt innehåll för att skapa en meritlista av konsekvens och bygga auktoritet i din nisch.

Säkerställ transparens

Ange tydligt källor, ange trovärdiga referenser och var transparent om redaktionella policyer, faktakontrollprocesser, kvalitetssäkring och eventuella anknytningar eller sponsringar.

Förbättra webbplatsupplevelsen

Skapa pålitliga, användarvänliga upplevelser genom att fokusera på faktorer som mobilvänlighet, sidladdningshastighet, HTTPS och övergripande webbplatsdesign.

Genom att följa dessa steg kan du förbättra dina E-E-A-T-faktorer, tillhandahålla värdefullt innehåll och skapa en pålitlig och trovärdig närvaro som förbättrar dina chanser att bli rekommenderade i Google Discover.

Är inte Google Discover bara nyheter?

Tja, på sätt och vis.

Ett av målen med Google Discover är att tillhandahålla nytt innehåll – och genom att bläddra i Discover-flödet är det mestadels nyheter.

Men när kunder från andra branscher började se Discover-trafik i Google Search Console (GSC) var det dags att undersöka.

Vi analyserade 12 månaders Google Discover-trafik till över 11 000 webbadresser från 62 domäner. Av dessa 11 000 webbadresser:

  • Kom 46 % från nyhetssajter
  • Kom 44 % från e-handelssajter
  • Kom 7 % från underhållningssajter
  • Kom 2 % från resesajter

Resterande 1 % kom från andra branscher, inklusive:

Forskningsresultat

Nyhetswebbplatser fick 99 % av alla klick

Medan nyheter stod för mindre än hälften (46 %) av webbadresserna som analyserades, fick den 99 % av Discover-klick och betydligt fler klick per sida.

En nyhetsdomän i analysen såg över 30 % av sin totala webbtrafik komma från Discover, medan andra utgivare rapporterat att Google Discover drev mer trafik än organisk sökning under några månader.

Det är troligt att nyhetsinnehåll visas för en stor, bred publik, medan innehåll från andra branscher riktas till mindre målgrupper baserat på specifika intressen.

Google betonar denna idé i tillkännagivandet av Google Discover och säger:

När det gäller nyheter anser vi att det är viktigt att alla har tillgång till samma information.

Att ta med sig: Google Discover är en viktig trafikdrivare för nyhetsutgivare och kan användas för att nå en stor, bred publik.

Blogginlägg är utbredda inom alla andra branscher

För icke-nyhetswebbplatser var de återstående 1 % av klick (fortfarande totalt över 1 miljon under de senaste 12 månaderna) spridda över olika typer av innehåll.

Den vanligaste typen av innehåll inom olika branscher var blogginlägg.

Bloggämnen som visades i Google Discover var mycket relevanta för specifika intressen/hobbyer, till exempel vandring, smink och kost.

Dessutom:

49 % av alla klick till e-handelssajter gick till produktsidor, som inkluderade både produktkategori och produktinformationssidor.

Underhållning såg den största andelen klick (16 %) till sidor med en video som det primära innehållet (dvs. castintervjuer och filmtrailers).

Specialerbjudanden, mestadels rese- eller hotellerbjudanden med begränsad tid/tillgänglighet, stod för den största andelen klick till resesajter (53 %).

Att ta med sig: Icke-nyhetsinnehåll är starkt intressefokuserat och kommer sannolikt att visas för en mindre, mer riktad publik.

Discover-innehåll har vanligtvis en kort hållbarhet

I linje med Google Discovers fokus på att leverera nytt innehåll fick de flesta webbadresserna i denna studie bara trafik i tre till fyra dagar, och det mesta av den trafiken inträffade en till två dagar efter publicering.

Men lite mer moget, alltid fräscht innehåll kunde driva långsiktig trafik.

Detta är resultatet av att Google Discover alltid serverar fräscht innehåll för att möta nya eller växande användarintressen.

I de fall där vi har sett mer moget, alltid fräscht innehåll visas i vårt personliga Discover-flöde, sökte vi efter liknande ämnen två till tre dagar tidigare.

Att ta med sig: De flesta sidor i Discover har en kort hållbarhet, cirka tre till fyra dagar, men alltid fräscht innehåll kan driva långsiktig trafik.

Användarna reagerar positivt på att upptäcka innehåll

En av de första sakerna som stack ut om Google Discover var en hög klickfrekvens (CTR): 11 % på alla sidor som analyserades.

Exklusive nyhetssajter (som stod för det mesta av data) var den genomsnittliga CTR 6 %.

Om man tittar på samma 62 domäner var CTR från traditionell sökning 4 %.

Tyvärr kan dessa siffror inte direkt jämföras, eftersom CTR beräknas som klick/visningar = CTR, och visningar mäts annorlunda i Discover än i traditionell sökning.

Så här fungerar det:

  • Sökvisningar registreras för en webbadress när en användare öppnar en sökresultatsida som innehåller webbadressen (även om resultatet inte rullas in i vyn)
  • Discover-visningar registreras endast när ett Discover-kort rullas in i vyn

Att ta med sig: Sidor i Google Discover ser högre CTR än traditionell sökning. Detta kan dock vara ett resultat av skillnaden i hur visningar mäts, snarare än en skillnad i användarbeteende.

Hur man får kontakt med användare på Google Discover

I traditionell sökning fungerar sökningar som en kopplingspunkt mellan en användares behov och relevant innehåll (dvs. användaren är hungrig, söker ”mat nära mig” och Google visar lokala restauranger).

Google Discover visar innehåll innan en användares behov realiseras, baserat på styrkan i matchningen mellan en artikels innehåll och en användares intressen.

Utan sökordsforskning och frågerapporter är den traditionella processen för att skapa innehåll begränsad – men det finns fortfarande sätt att öka chanserna att visas i Discover.

Var mobilvänlig

Google Discover är endast tillgängligt på mobila enheter, så den här är uppenbar.

Men det är alltid bra att hantera det grundläggande genom att kontrollera Google Search Console Mobile Usability Report och se till att det inte finns några fel. Om du upptäcker något, åtgärda det direkt.

Fokusera innehåll kring enheter

Intressen är enheter, objekt eller begrepp som kan identifieras unikt.

De kan vara allt från allmänna hobbyer, till nischintressen, till specifika varumärken och företag.

Med hjälp av Entity Explorer från Marketer’s Center kan du se relationerna mellan enheter och se vilka enheter som är förknippade med ditt varumärke, din bransch, produkter osv.

Identifiera vilka enheter som fungerar som en kopplingspunkt mellan ditt varumärke och dina användare.

Häng med på vad som är trendigt

Google Discover fungerar på ungefär samma sätt som ett flöde på en social nätverksplattform.

För att öka dina chanser att bli utvald, håll ett öga på vad som händer på sociala medier. Fokusera på trendande händelser och ämnen.

Se till att du har optimerat dina sociala delningsknappar på din webbplats.

Skapa innehåll som är relevant, användbart och intressant för din publik

Du är inte längre bunden av sökvolymen. Omfamna denna nyfunna frihet.

När du har identifierat anslutningspunkter – bli specifik och gå på djupet.

Intressebaserat innehåll är personligt, så skriv innehåll som kommer att resonera med dina mest passionerade användare.

Ett sätt att göra detta är att identifiera korsningar och relationer mellan ämnen.

Bonuspoäng om du kan knyta innehåll till aktuella händelser.

Som nämnts ovan, se till att dina ämnen också överensstämmer med din expertis och att ditt innehåll och din hemsida visar stark E-E-A-T.

Skriv bra sidtitlar

För att öka dina chanser att dyka upp i Discover, bör du se till att alla dina sidtitlar fångar kärnan i innehållet på den sidan – utan att vara clickbaitiga.

Detta hjälper algoritmen att snabbt avgöra vad ditt innehåll handlar om och om det är relevant för en viss användare.

Inkludera högkvalitativa bilder

Bortsett från att skapa innehåll som dina användare kommer att tycka är intressant, är det bästa sättet att öka innehållet på Discover att använda stora, högkvalitativa bilder som är minst 1200 pixlar breda och aktiverade av max-image-preview:large-inställningen eller genom att använda AMP.

Undvik att använda din webbplats logotyp som din bild.

Se över din videostrategi

Videor har en enorm närvaro i Google Discover, vilket ligger i linje med Googles skifte i fokus från text till mer visuella sätt att hitta information.

Medan videoklipp bara utgjorde 17 % av innehållet i denna analys, inkluderar detta inte data för YouTube, som är värd för en majoritet av videoklipp som visas i Google Discover.

Det kan vara svårt att mäta, men att skapa engagerande videoklipp och optimera din YouTube-kanal kan bidra till att öka ditt varumärkes närvaro i Google Discover – och i traditionell sökning också, eftersom 19 % av sökresultaten på datorer inkluderar videokaruseller och 92 % av dessa videoklipp kommer från YouTube.

Undvik överdrift och chocktaktik

Google Discover strävar efter att ge relevant och pålitlig information till mobila användare. Ett sätt att göra detta är genom att straffa webbplatser som använder vilseledande information eller överdrivna detaljer i förhandsgranskningsinnehåll.

På samma sätt bör alla taktiker som är utformade för billiga klick som innehåll som är avsett att uppröra, kittla eller förolämpa undvikas.

Dra nytta av följfunktionen

En av de stora delarna av Discover är Follow-funktionen, som gör det möjligt för användare att få den senaste uppdateringen från webbplatser som de följer.

Den här funktionen är enbart tillgänglig på engelska för personer i vissa länder, som använder Chrome Android och använder RSS- eller Atom-flöden som standard.

Om du har mer än ett flöde på din webbplats kan du optimera din följfunktion genom att berätta för Google vilket flöde som ska följas iavsnittet.

För att säkerställa att Google kan hitta ditt flöde, se till att det inte är blockerat med din robots.txt-fil, att ditt flöde är uppdaterat och att du har inkluderat titel- och länkelement.

Spåra dina resultat

När du har innehåll på Google Discover kan du övervaka hur det fungerar via resultatrapporten för Discover.

Här ger du information om visningar, klick och klickfrekvenser för allt ditt innehåll som har visats på Discover under de senaste 16 månaderna. Observera att du behöver ett minsta antal visningar för att dessa data ska visas.

Viktiga slutsatser

Google Discover ger otroliga möjligheter för framsynta webbansvariga och sökmotoroptimerare – och det är definitivt en du bör dra nytta av.

Det bästa är att det borde passa snyggt in i dina befintliga strategier. Du vill fortfarande skapa högkvalitativt innehåll som riktar sig till din målgrupp.

Du vill se till att ditt innehåll är indexerat och att din webbplats är mobilresponsiv. Men det här är alla saker du borde ha gjort ändå.

Kom bara ihåg att, som alla saker SEO, är optimering för Google Discover en pågående process.

Men om ditt innehåll är bra och du följer de bästa metoderna som diskuteras här, kommer Googles bots att börja välja ditt innehåll oftare som ett automatiskt förslag till användare.

Och det betyder mer synlighet, mer trafik och förhoppningsvis fler konverteringar.

Få mer information

SEO-tjänster är sökmotoroptimeringstjänster avsedda att förbättra rankningar och öka synligheten för din webbplats. Dessa förbättrade rankningar på sökresultat hjälper företag att driva kvalitetstrafik till sin webbplats. Det är en teknik som använder ett antal strategier för att göra det möjligt för webbplatser att rankas högre, vilket ökar synligheten vid relevanta sökningar på sökmotorer. SEO kan inte försummas i någon omfattande digital marknadsföringsplan. Huvudelementen i SEO inkluderar sökordsoptimering, kvalitetsinnehåll, off-page- och on-page-optimering och länkbyggnad. Slutmålet med SEO är att leverera en ökning av försäljningen genom en ökning av relevant konsumenttrafik på din webbplats.
Ingen kan uttryckligen garantera sökmotorrankningar genom SEO eftersom det är beroende av ett antal faktorer, inklusive sökmotorernas dynamiska natur. Google uppdaterar sina sökalgoritmer flera gånger per år och vi måste hålla jämna steg med vår förståelse av dessa uppdateringar. Vi är ständigt på tårna och ser till att vi använder de mest etiska bästa metoderna för att göra det möjligt för dig att på ett hållbart sätt ranka högre på sökresultat. Vårt tidigare arbete är ett bevis på att vi, trots att vi inte ger garantier, har levererat resultat för våra kunder.
Precis som det inte finns någon uttrycklig prestandagaranti, finns det ingen garanti för den tid det tar att uppnå önskad ranking genom SEO. Google använder över 200 rankningsfaktorer i sin algoritm och därför är det en utmaning att uppnå resultat, särskilt om din kategori innehåller konkurrenskraftiga söktermer. Men enligt vår erfarenhet, när vi arbetar med varumärken, har vi sett dem uppnå ranking för long tail-sökord inom 3 månader och för konkurrenskraftiga sökord – inom 6 månader.
Vårt team använder en blandning av tredjepartslösningar och proprietära verktyg för att säkerställa att vi är väl rustade för att hantera olika aspekter av SEO – vare sig det är sökordsforskning, konverteringsoptimering, länkbyggande eller konkurrentkartläggning.
Investeringen för en SEO-kampanj beror på våra arbetsuppskattningar som beräknas baserat på antalet och kvaliteten på sökord vi riktar in oss på, åldern på din webbplats och branschaktörernas konkurrenskraft. Eftersom kvalitets-SEO är en skräddarsydd insats och ingen ”one size fits all”-tjänst ber vi dig att kontakta vårt team för ett snabbt samtal för att få en lämplig offert.

Till skillnad från traditionella marknadsföringsmetoder har sökmotoroptimering (SEO) gång på gång visat sig vara ganska kostnadseffektiv. Att driva riktad trafik till en webbplats är svårt och en dedikerad SEO-strategi kan hjälpa till att hålla publiken kvar även på lång sikt. Dessutom kan SEO-insatser fortsätta att ge värde över tiden så länge som bästa praxis följs.

Det är dock viktigt att notera att det finns vissa förutsättningar för en strategis kostnadseffektivitet. SEO kan vara en tidskrävande process och kan kräva ekonomiska investeringar för att upprätthålla och förbättra rankingen. Dessutom kan konkurrensnivån för vissa sökord påverka kostnadseffektiviteten för en SEO-marknadsföringskampanj. Sammanfattningsvis kan sökmotoroptimering vara ett kostnadseffektivt alternativ för företag med långsiktigt fokus och resurser att investera i pågående optimeringsinsatser. 

SEO har kraften att få in ditt företag på den globala marknaden. Här är några av de mest anmärkningsvärda sätten SEO kan hjälpa till att uppnå dina affärsmål: SEO kan bidra till att synliggöra din webbplats genom att hjälpa dig att rankas högt på SERP. Ranking kan leda trafik, vilket potentiellt kan omvandlas till fler leads och försäljning. Varumärkestrovärdighet såväl som auktoritet kan etableras i branschen, vilket kan bidra till att bygga förtroende hos potentiella kunder och klienter. SEO kan också hjälpa till att förbättra användarupplevelsen av din webbplats, vilket gör det lättare för användare att navigera och hitta den information de behöver. Det är dock viktigt att notera att det finns vissa förutsättningar för en strategis kostnadseffektivitet. SEO kan vara en tidskrävande process och kan kräva ekonomiska investeringar för att upprätthålla och förbättra rankingen. Dessutom kan konkurrensnivån för vissa sökord påverka kostnadseffektiviteten för en SEO-marknadsföringskampanj. Sammanfattningsvis kan sökmotoroptimering vara ett kostnadseffektivt alternativ för företag med långsiktigt fokus och resurser att investera i pågående optimeringsinsatser.
error: Innehållet är skyddat

CE

Sök