CE

Sök
Stäng denna sökruta.
CEwebbutvecklingFlerspråkig e-handel: Så uppnår du global försäljning med WordPress

Flerspråkig e-handel: Så uppnår du global försäljning med WordPress

Du kanske har märkt att många populära e-handelssajter är flerspråkiga. Det är inte en slump. För varje språk du lägger till i din butik innebär det fler potentiella kunder som får möjlighet att ta del av dina produkter. Utmaningen ligger naturligtvis i översättningsprocessen.

Lyckligtvis är det enklare än någonsin att bygga flerspråkiga e-handelssajter. Med rätt verktyg kan du översätta en hel webbplats på några minuter utan att behöva röra en enda rad kod.

I den här artikeln ska vi prata om varför flerspråkighet kan hjälpa dig att få din webbutik att växa. Därefter kommer vi att gå igenom hur man bygger och översätter en e-handelsplats. Då sätter vi igång!

Fördelarna med flerspråkig e-handel

En vanlig trend bland stora onlinebutiker är att deras plattformar finns tillgängliga på mer än ett språk. Med tanke på alla de arbetstimmar som krävs för att översätta en stor webbplats kan du vara säker på att det finns en anledning till att de investerar i flerspråkig e-handel.

Mer än hälften av innehållet på webben är skrivet på engelska. Det finns dock flera andra språk som konkurrerar med det när det gäller antalet talare. Mandarin används till exempel av nästan lika många människor i hela världen. Den växande populariteten för spanska och arabiska är också anmärkningsvärd.

Många kunder känner sig inte bekväma med att interagera med, och ännu mindre köpa från, webbplatser som inte finns på deras modersmål. Verktyg som Google Translate kan hjälpa till, men det är inte samma sak som att direkt kunna läsa produktbeskrivningar.

När du översätter din onlinebutik växer din kundbas avsevärt. Utöver försäljningen har flerspråkiga e-handelssajter också fördelar när det gäller sökmotoroptimering (SEO). Det kan vara mycket lättare att ranka för sökord med hög trafikvolym på andra språk, vilket i sin tur leder till ännu fler besökare.

Det främsta hindret för många mindre nätbutiker att överväga möjligheten att bli flerspråkiga är oftast deras begränsade budget. Även för mindre omfattande projekt kan översättningen av en e-handelsplats medföra kostnader på flera tusen dollar i arvoden.

Ett alternativ är att använda maskinöversättning, som ibland ger onaturliga eller felaktiga resultat. Men med rätt verktyg kan även små onlineföretag uppnå en global försäljning.

Så skapar du en flerspråkig e-handelsplats med WordPress (i 8 steg)

Att skapa en flerspråkig e-handelssajt är inte direkt en enkel uppgift. Processen kan dock förbättras markant genom att använda rätt verktyg för jobbet, särskilt med ett översättningsklart Content Management System (CMS) som startpunkt.

Steg 1: Välj ditt CMS eller webbplatsverktyg

Det finns flera plattformar som du kan använda som grund för din webbutik. De kan delas in i tre allmänna kategorier:

Specifika lösningar för e-handel

Plattformar som Shopify, Magento och BigCommerce faller under denna kategori. De är relativt enkla att börja använda, men licenserna kan bli dyra och det kan vara svårt att lägga till funktioner som till exempel bloggning.

Webbplatsbyggare med försäljningsfunktion

Dessa innefattar bland annat plattformar som Squarespace och Wix. De är enkla att använda, men kan också bli dyra och är något begränsade när det gäller anpassning.

CMS

Plattformar som WordPress, Joomla! och Drupal innehåller inte direkt några unika e-handelsfunktioner, men du kan anpassa dem efter dina behov. Du kan ofta redigera webbplatsens kod (eller anlita någon som gör det åt dig) och har ett stort utbud av anpassningsalternativ. Dessa är dock lite svårare att få kläm på.

Ofta handlar frågan om vilken väg man ska välja när det kommer till kontroll kontra användarvänlighet. WordPress med egen värd kan vara en lösning som passar de flesta. Även om det är mer komplext än Shopify eller Wix, är det utformat för att vara användarvänligt även för dem utan teknisk erfarenhet.

Dessutom är den tillräckligt mångsidig för att kunna hantera nästan alla typer av projekt, inklusive flerspråkig e-handel. Tack vare WordPress-tillägg kan du anpassa din webbplats för att driva en onlinebutik och översätta dess innehåll.

Steg 2: Konfigurera ditt CMS

Oavsett vilken plattform du väljer att använda för att skapa din flerspråkiga e-handelsplats måste du göra några grundläggande inställningar. Eftersom den här guiden är inriktad på WordPress har vi nedan gått igenom de grundläggande stegen för att komma igång med detta CMS:

Välj ett webbhotell

Detta är det företag som äger den server där din e-handelsplats lagras. WordPress har flera rekommenderade webbhotell som du kan överväga, men en särskild lösning som vi starkt rekommenderar om du precis har kommit igång med WordPress är SiteGround. EasyWP är ett annat bra alternativ för nybörjare och icke-tekniker.

Registrera ett domännamn

Även om du kanske inte hört talas om dem med den benämningen, är du redan bekant med domännamn. Detta är din webbadress eller URL. Du kan ofta skaffa ett sådant från ditt webbhotell, även om det vanligtvis rekommenderas att du går via en registrator som Namecheap istället.

Installera WordPress

Beroende på ditt webbhotell och ditt abonnemang finns det möjlighet att detta kan skötas åt dig. Annars kan du följa de officiella instruktionerna för att installera WordPress på din server.

Dessa tre steg ger dig en grundläggande, tom webbplats som är redo för anpassning. Innan du fortsätter måste du välja och installera ett WordPress-tema. Även om det finns många multifunktionella alternativ som fungerar, är det vanligtvis smartare att välja ett som är utformat specifikt för onlinebutiker.

Steg 3: Välj det perfekta tillägget för e-handel

Ett av WordPress främsta försäljningsargument är dess system för tillägg. Att installera ett enda tillägg kan ofta vara tillräckligt för att göra om CMS helt och hållet.

Det finns tiotusentals kostnadsfria plugins, inklusive alternativ för e-handel. Några av de mest populära inkluderar WooCommerce och Easy Digital Downloads.

Med WooCommerce kan du implementera det mest avancerade e-handelssystemet för WordPress. Det kan hjälpa dig att sälja både digitala och fysiska objekt, samt hantera frakt, skatter och mycket mer:

Eftersom WooCommerce är så populärt kan även själva tillägget utökas. Det finns massor av både gratis- och premiumtillägg som du kan använda för att ställa in alla typer av nischfunktioner.

Ett bra exempel på detta är betalningsprocessorer. Med WooCommerce kan du enkelt hitta tillägg som gör att du kan stödja de mest populära betalningsportalerna från hela världen.

Kombinera det med det faktum att WooCommerce är översättningsklart (vilket innebär att dess kod är skriven för att stödja andra språk än engelska), så har du den perfekta grunden för en flerspråkig e-handelswebbplats.

Steg 4: Konfigurera dina WooCommerce-inställningar

Att installera WooCommerce tar bara några minuter. Att konfigurera dess inställningar är dock en helt annan sak. Så fort du aktiverar tillägget kommer du att uppmanas att gå igenom dess installationsguide, som vi rekommenderar att du utnyttjar.

Guiden täcker alla de grundläggande funktioner du behöver för att få en bra start på din onlinebutik, inklusive inställningar för skatter och frakt, vilka typer av produkter du vill sälja och mycket mer.

De optimala inställningarna för WooCommerce varierar mycket från butik till butik. Men eftersom du planerar att lägga till flera språk och rikta dig till en global publik finns det tre områden som du måste vara mycket uppmärksam på.

Den första är att aktivera ytterligare betalingsportaler för de regioner du vill sälja till. WooCommerce inkluderar stöd för PayPal och Stripe.

PayPal är ett måste för alla internationella butiker, med tanke på dess globala räckvidd. Men du bör också överväga lokala betalningsportaler för länder som du vill marknadsföra till.

Det logiska tillvägagångssättet här är att undersöka vilka betalningsportaler som lokala användare föredrar. Du kan sedan leta efter deras motsvarande WooCommerce-tillägg. Den officiella marknadsplatsen innehåller också en praktisk rullgardinsfunktion för sökning efter land.

Utöver det kanske du också vill överväga att lägga till stöd för flera valutor. Internationella kunder kommer då att kunna fastställa priset på dina produkter snabbare. För detta rekommenderar vi ett tillägg som WooCommerce Multi-Currency.

Slutligen bör du gå igenom dina leveransinställningar och lägga till nya regioner. WooCommerce hänvisar till de geografiska områden som din butik kan skicka produkter till som ”fraktzoner”.

Du kan ändra dina nuvarande fraktinställningar och lägga till nya zoner genom att navigera till WooCommerce > Inställningar > Frakt. Om du är osäker kan du läsa dokumentationen för WooCommerce.

Steg 5: Lägg till dina produkter

När du har gjort de grundläggande inställningarna är det dags att börja lägga till produkter i din webbutik. Du kan göra detta genom att navigera till Produkter > Lägg till nytt i din WordPress-instrumentpanel.

Med WooCommerce kan du skapa produkter med hjälp av den klassiska WordPress-redigeraren med några få tillägg. Här kan du ange produktens namn, beskrivning, pris, leveransuppgifter med mera.

Var särskilt uppmärksam på produktens leveransinformation eftersom du kommer att hantera internationella beställningar.

Det innebär att du måste se till att alla produkter har korrekta mått och viktangivelser, vilket kan ha stor påverkan på fraktkostnaderna. När du är klar med att anpassa din produkt klickar du på den blå publiceringsknappen för att göra den synlig för kunderna.

Steg 6: Installera ett översättningstillägg

Nu när din e-handelsbutik är full av produkter är det dags att göra den flerspråkig. Du vill helst ha ett tillägg som förenklar översättningsprocessen så mycket som möjligt. Det innebär att du inte ska behöva mixtra med kod eller anlita en utvecklare för att göra anpassningar.

Översättning i sig är dock aldrig en ”enkel” process. En korrekt lokalisering av webbplatsen kräver oftast att man åtminstone samarbetar med en expert på målspråket.

Den strategi du väljer för din översättning är upp till dig. Men med rätt verktyg blir processen mycket lättare.

Steg 7: Översätt ditt innehåll på WooCommerce

Låt oss på CE översättningsbyrå utföra översättningen åt er.

Steg 8: Lär dig grunderna i flerspråkig SEO

Att översätta innehållet i din butik är den viktigaste delen av att göra din verksamhet internationell. Det är dock viktigt att inte glömma bort flerspråkig SEO i processen.

Om du inte översätter dina metadata för dina produkter och sidor blir det mycket svårare att ranka på andra språk. Det innebär att du går miste om den internationella målgrupp som du försöker nå från första början.

Flerspråkig e-handel – sammanfattning

Att delta i flerspråkig e-handel är i princip detsamma som att göra sin verksamhet internationell. Om du kan hantera allt det extra arbete som det medför (till exempel att beräkna frakt och skatter) kan du dra nytta av fördelarna med att betjäna en global kundkrets. Först måste du dock ha rätt verktyg till hands.

WordPress erbjuder en balanserad lösning för både enkla och komplexa onlinebutiker, vilket vi visade i de åtta steg som denna guide omfattar.

Har du några frågor om hur du använder WordPress för att skapa en flerspråkig e-handelsbutik? Ställ dina frågor till oss redan idag.

Få mer information

error: Innehållet är skyddat

CE

Sök